Från Sabras grundare

 

 

Sabra-organisationen/donationsfond är en judisk organisation i IsraMotiel och Sibirien. (Sibirien och fjärran östern i Ryssland). Den blev grundad av Moti (Mordechai) Klimer i 2002. Sabra är en ung organisation men har allaredan gjort mycket. På den här webbsidan kan du lära dig om Sabras arbete,inspirerad och hjälpt av Gud och underbara syskon, Sabras arbetare och frivilliga. De investerar sin tid, krafter, sitt hjärta och själ i detta viktiga arbete. Kärleken driver dem till att hjälpa och betjäna andra. Sabra har haft olika erfarenheter genom åren somgått, gode och dåliga. I de goda tiderna är vi glada att kunna dela glädjen med er, i våndan står vi samman som en familj i uthållighet utan att knorra.. Vi tror att vårt arbete är en del av Guds plan, och vi ser opp till Honom med tillit och förtröstan. Här nedan kan du läsa grundaren Moti Kilmers vittnesbörd.

Shalom, kära vänner!
Jag vill gärna dela något med er från mitt liv och berätta vad Gud lade på mitt hjärta som en uppgift: Jag blev född i Israel i 1950, alltså en ”sabra”. Jag blev uppfostrad av mormor, (överlevde Auschwitz) och morfar (överlevde Bergen Belsen) i en sträng ortodox judisk familj. Min mor, blev som liten flicka, angripen av en granne och utskälld för att vara ”en mördare av vår Gud” då föräldrarna hennes blev tagna. Hon överlevde och prövade att komma in i Israel, men blev sänd till en brittisk interneringsledare på Cypern där hon mötte min far och gifte sig med honom. Till slut kom de äntligen till Israel.

Jag var i det israeliska försvaret i 20 år, slutade som överste. Därefter var jag rektor på en kostskola, och några år senare blev jag tillfrågad av Jewish Agency ”Sochnut” om att leda grenen i den östra delen av Ryssland. Jag reste dit 1996 utan att förstå varför jag skulle dit och kunde bara fyra ord på ryska. Snart började jag och tänka, att efter ett år ville jag resa hem till Israel. Men efter några månader i bön och studier av Skriften, gav Herren mig en vision for arbetet han hade planlagt för mig. Allt blev fullständigt förändrat….

  • Första visionen från Herren var att bygga en bro av bön, kärlek och barmhärtighet mellan kristna och judar. Om vi önskar att Herren skall vare hos oss, måste vi se på varandra som sanna bröder. “Se hur gott och vackert det är när bröder bor fredligt tillsamman”. Psalm 133:1
  • Gud visade mig också att vi måste hjälpa våra syskon, det judiska folket, hem till det utlovade landet. Gud har lovat det, och han vill fullgöra det. “Han vill resa ett banner för folken och samla de spridda av Israel. Han vill samla alla de spridda av Juda från alla platser i värden..” Jesaia 11:12
  • Tredje delen av visionen var att undervisa och leda det judiska folket tilbaka till sina ursprungliga rötter; att ta tillbaka de rika arven och löftena som de fick som sin förstfödslorätt. ”…för att nästa generation skall känna till dom, även barnen som ännu inte är födda, så att de igen kan berätta det för sina barn. Så skall de lära sig att sätta sin tillit till Herren och aldrig glömma hans gärningar och lära att hålla hans bud.” 2. Mos. 31:13
  • Nästa vision är att hjälpa äldre, handikappade, invalider och fattiga människor med att ge dom den humanitära hjälpen de behöver. “Dra dig inte undan från att göra gott för dom som är i nöd, så länge det står i din makt att göra det.” Ordspråksboken 3:27
  • Herren gav mig också en vision om att hjälpa föräldralösa barn i fosterhem och barnhem med att sörja för humanitär hjälp ang. hälsa, undervisning och utveckling. “Se, barn er en gåva från Herren, livsfrukt är en belöning från Honom.” Psalm 127:3-4

Efter att ha letat efter ett namn för organisationen, fick jag namnet “Sabra” från Herren. (Om du inte vet vad ordet Sabra betyder så är det en kaktus som växer i Israel med underbara söta frukter. Det betyder också ett judebarn som er fött i Israel). Vi började arbetet och Gud lät arbetet lyckas på ett förunderligt sätt, men med många hårda kamper. Prisa Herren! Gud beskyddar oss, och arbetet växer mer och mer i samarbete med underbara systrar och bröder. Gud har sänt mig goda och härliga medarbetare för att utföra arbetet!

Med kärlek och bön om välsignelse,
Moti Klimer

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: